In 1858 begint Willem Grasso een eigen smederij in ’s-Hertogenbosch. Hij bouwt machines naar eigen ontwerp. Zijn zoon Henri neemt het bedrijf in 1894 over. Hij slaagt en wordt ‘groot-industrieel’. Grasso gaat voorop in innovatie van machines voor de margarine- en zuivelindustrie, later in koel- en vriestechnieken. Henri boekt successen. Tijdens de crisis van de jaren ‘30 volgt echter economische tegenslag. Bovendien heeft zijn zoon geen zin in het bedrijf. Henri verkoopt zijn bedrijf aan de familie Van Heijst, een succesvol fabrikantengeslacht. Van Heijst neemt ook de naam Grasso over, een naam die staat voor innovatie.
De gebroeders Louis en Leo van Heijst brengen nieuw elan en vernieuwing. Grasso wordt een wereldmerk in koel- en vriestechnieken. Maar ook de familie Van Heijst ontkomt niet aan tegenslagen. Een van de Van Heijst bedrijven gaat failliet. Leo van Heijst wordt ziek en overlijdt in 1970. Louis, zijn broer, trekt zich in 1973 terug als directeur van Grasso. In 1983 treedt voor het eerst een directie aan die niet in de tradities van het familiebedrijf Grasso is opgegroeid. Dat werkt niet goed. In 1991 neemt het Duitse GEA Grasso over. De naam Grasso leeft nu voort in ‘Space for digital minds’. Onderwijs, overheid en ondernemers uit de regio versterken elkaar in innovatie in ICT en data.
Productiebegeleiding Aldus Projecten in opdracht van De Bossche Investeringsmaatschappij (BIM), ‘s-Hertogenbosch